I oktober samledes 100 kosmologer for at diskutere mørkt stof; Og der var to meget forskellige holdninger: Enten er vi lige ved svaret, eller også tager man helt fejl og skal se mørkt stof og mørk energi som to sider af samme sag ...

Desværre blev rundbords-diskussionen ikke optaget på video, men blev skrevet ned og det blev der en meget spændende dialog ud af, som kavli foundation har valgt at lægge på nettet.

Almindeligt stof som vi forstår det udgør under 20% af universet samlede masse. Derudover er der på den ene side noget mørkt stof som man ikke kan se, men kun veje tyngdevirkningen af. Og på den anden side er der mørk energi, som menes at være ansvarligt for universets stor-skal strukturer, og som får universets udvidelse til at gå hurtigere og hurtige.

Astronomerne har hidtil studeret den mørke stof nøje, og er meget langt i sin forklaring på dens fordeling, tyngdevirkning, sammenhæng med galakserne osv. Det mørke energi derimod er man langt fra at løse. Det er den konservative opfattelse af gåden.

Men andre mener at mørkt stof og mørk energi hænger sammen og måske slet ikke kan beskrives som "stof" og "energi" som vi kender det. Erik Verlinde fra University of Amsterdam fremlægger dette synspunkt meget spændende:

"Forstår i det? De er relaterede. Det har intet at gøre med partikler, men er noget meget meget større. De to er relaterede og peger på en meget større og rigere forklaring. I prøver at forklare tingende på en enkel måde: Mørkt stof-partikler og mørk energi. Men ligesom Ptolemeus forklaring af planeternes baner på himlen som epicycler, er det et desperat forsøg på at få den forkerte hypotese til at hænge sammen"

LÆS HELE debatten hos Kavli foundation