dark  matter

Målinger af fjerne galaksehobe og deres indbyrdes bevægelser, har afsløret det gravitionelle træk fra det mørke stof der omgiver galaksehobenes.

Og fra disse målinger har man kunnet udregne, at det mørke stof ligger som ovale bobler om galakserne.

Det mørke stof's natur er stadig stort set ukendt, selvom det kan måles fra sin tyngdekrafts tiltrækning.

Grunden til at man blev opmærksom på det i første omgang var, at man kunne regne ud, at galaksernes egen tyngdekraft ikke er nok til at holde sammen på stjernerne i dem; Der måtte altså være  noget mere masse gemt et sted. På den anden side er der så den mørke energi, som vi slet ikke kan måle, men som blev teoretisk forudsagt og hvis virkning - at den får universets udvidelse til at accellere - kan måles.

En måde at få viden om det mørke stof er, at lave detaljerede målinger af dets fordeling i rummet, og sammenligne den med forudsigelser fra de teoretiske modeller. Udfordringen er så at opstille plausible antagelser i de teoretiske modeller over det mørke stof.

Derfor besluttede Masamune Oguri fra National Astronomical Observatory of Japan og Masahiro Takada fra University of Tokyo sig for at analysere den gravitionelle linse-effekt fra det mørke stof omkring fjerne galaksehobe, til at analysere det mørke stofs fordeling.

Derfor benyttede de sig af Subaru teleskopets 10m teleskop til at undersøge hvor lang tid lyset er om at nå  os fra de enkelte galakser. For når enkelte galakser i hobene ligger foran andre af hobens medlemmer, afbøjes lyset fra den, så det rejser længere for at nå os

Og de kunne måle at det mørke stof ligger fordelt i ellipser der generelet er dobbelt så lange som de er brede.

Målingerne de brugte var en del af  et survey kaldet Local Cluster Substructure Survey (LoCuSS),  som er et internationalt projekt som omfatter systematiske analysre af galaksehobe