Solens placering inde i en interstellar støvsky, som partiklerne menes at stamme fra Analyser af et 500kg overflade-sne fra Antarkis har overraskende vist et forholdsvist stort indhold af Jern-isotopen Fe(60), som er meget sjælden i solsystemet og indeholder 4 neutroner mere end normal Jern.
Dermed er forskerne ret sikre på at jernpartiklerne ikke stammer fra hverken Solsystemet eller Jorden, selvom Fe(60) kan dog også dannes i kernereaktorer og A-bombesprænginger; Så for at sikre sig at isotopen ikke stammer fra forurening har forskerne regnet på hvor meget de burde kunne bidrage med, men de kan kun redegøre for 1/10 af de fundne mængder. Så forskerne er ret sikre på at det stammer fra det interstellare rum og at det er drysset ned over Sydpolen inden for de sidste par århundreder!

Fe(60) dannes normalt kun i stjerne der er 10x så store som Solen. Så enten har der været en Supernova-eksplosion i nærheden, som har spredt Fe(60) i den interstellare sky, Solsystemet i øjeblikket befinder sig i, skriver de på Physical Review Letters. Se også Inside Science