Andromeda galaksen M31 (C) astronomibladet

Som ét resultat af en lang undersøgelse af stjernepopulationer i forskellige galakser, har man fundet en tyk skive af gamle stjerner der breder sig udover den synlige skive i vores nabogalakse i Andromeda

70% af stjernerne i Andromeda galaksen er koncentreret i den tynde skive som udgør dens spiralstruktur. Der foregår naturligvis en stadig stjernedannelsesproces - ca. 2 nye stjerner/år - i spiralerne, som derfor er en skøn blanding af gamle og nye stjerner.

De resterende 30% af stjernerne fordeler sig i en noget tykkere skive om dens ækvatoriale plan. Men disse stjerner er ret gamle.

Årsagen til disse gamle stjerners fordeling er endnu ikke helt klarlagt, men man mener det skyldes at de repræsenterer en epoke i galaksens historie, hvor den generelt havde en tykke skive.

Dermed tegner der sig et nyt billede af galaksernes udvikling, der antyder at galakse-skiver med tiden flades ud. Den gamle tykkere galakse-skive kan have været et mere "oprindeligt" galakse-udseende fra dannelsen af galaksen, eller den kan have været resultatet af tidligere tiders kollisioner med andre galakser.

"Det er en af de mest opsigtsvækkende fund af undersøgelsen, som giver os et indblik i dannelsen af Andromeda-systemet" siger Scott Chapman fra Institute of Astronomy at Cambridge