Galaksekollision M51

Ved at simulere Mælkevejens kendte rotationsmønster, har forskere opdaget en hidtil helt ukendt nabo-galakse på den anden side af Mælkevejen

Det hjemlige er altid lidt kedeligt synes man måske: Kunne vi ikke have boet i et svirvlende galakse kompleks en eller anden tætpakket galakse-hob.

Men måske er det bare fordi  man ikke kan se skoven for bar træer, for nye analyser af Mælkevejens rotationsmønster viser nemlig at Mælkevejen sandsynligvis ER ved at kollidere med en mindre galakse.

Undersøgelsen er lavet med en computersimulation der oprindeligt var tiltænkt til at regne på konsekvenser for stjernerne i kolliderende galakser. I animationen th. er det interstellare gassers bevægelser i galaksearmene i det velkendte galaksepar M51, som er vist øverst (foto: astronomibladet).

Og ved at køre samme model "baglæns" på Målkevejens  gaståger, har de altså kunnet regne sig frem til at der må ligge en mindre galakse tæt på Mælkevejen, på den modsatte side af Mælkevejens centrum.

Tidligere analyser af de gasser der omgiver Mælkevejen, har også konstateret en lang hale af ioniserede gasser, der strækker sig i en hale ud af Mælkevejen, hvilket også blev tolket som en interaktion med en nabogalakse. Den nye model understøtter altså denne teori, og præciserer positionen nærmere.

Kilde: Berkely lab