Kunstnerisk fortolkning af Gaia Enceladus dværggalaksens kollision med  Mælkevejen ESA's Gaia rumteleskop's kortlægning af indtil videre 1,7 millioner af Mælkevejens stjerners kemiske sammensætning, afstand, retning og bevægelse, har gjort det muligt for astronomer at sige meget mere om Mælkevejens struktur og om dens fortid og fremtid.

Den Hollandske astronom Amina Helmi har således afdækket en stor gruppe stjerner som har andre baner og en anden kemi end resten af Mælkevejens stjerner. Hun har dernæst sporet deres bevægelse tilbage i tiden, og har afsløret at de faktisk er rester af en anden galakse som kolliderede med Mælkevejen for godt 10 milliarder år siden. Galaksen som er blevet døbt 'Gaia-Enceladus' efter den græske kæmpe Enceladus som blev født af Gaia. En tidligere undersøgelse af Mælkevejens form på baggrund af Gaia's første datasæt, har allerede afsløret en skævhed og en bule i Mælkevejens galakseskive, som disse stjerner ligger i. Men de "fremmede stjerner" er yngre end gennemsnittet i bulen; Det tolker hun sådan at Gaia-Enceladus, har trængt ind i vores galakse-skive og har derned "pustet den op" og dannet klumpen af stjerner.
Gaia-Enceladus har været en ret stor dværggalakse - væsentligt større end fx den store Magellanske Sky, skriver University of Gronningen.