Blazar galaksen OJ 287Galaksen OJ287 er en såkaldt Blazar; Dvs en galakse med en særligt aktiv galakse-kerne. Men det særlige ved OJ287 er at den udsender stråling over hele spektret og at det varierer i intensitet og hastighed. Man har siden dens opdagelse, ment at det kan skyldes den har et binært sort hul i sit centrum: Altså 2 sorte huller der kredser om hinanden. Det har gjort OJ287 til en af de mest observerede blazarer, uden at man er kommet meget tættere på et svar af den grund.

Men nu har et tysk studie samlet de 50års data og konkluderet at dens variablitet skyldes en præcesion med en periode på 22 år: Dvs at dens omdrejningsakse drejer rundt over en periode på 22år. Dermed er variationerne udtryk for at vi ser jetten fra det/de sorte huller fra skiftende vinkler. Det hverken af- eller bekræfter hypotesen om det dobbelte sorte hul, for det kan skyldes deres rotation om hinanden, men kan også skyldes at ét sort hul har en anden omdrejningsakse end galakseskiven og dermed "vobler" i sin bane. Kilde: Max Planck Gesellschaft