Nogle galakser har aktive centrale sorte huller, mens andre er mindre aktive. Nu har SWIFT røntgen rumteleskopet fundet en række eksempler på kolliderende galakser, hvor et hul er blevet aktiveteret

Aktive galksecentre - kaldet Active galactic nuclei eller AGN - er nogle af de mest intense strålingskilder i universet, og kan udsende op til 10 mia. x mere stråling end Solen - men dog mest i røntgenspektret

Man har længe ment at det var galakse-kollisioner der satte gang i nogle af disse AGN'er, men man har ikke haft noget systematisk bevis for at det er kollisionerne der er skyld i det.

De aktive sorte huller afslører sig typisk med en kraftig røntgen stråling. Senere - når de har skabt en lang jet - dukker de også op i radio-frekvenserne.

SWIFT rumteleskopet som oprindeligt blev opsendt for at afsløre hvad gammaglimt er, har derfor systematisk gennemgået en række af disse røntgenkilder fra galakserne, og har dermed kunnet bevise at de aktive sorte huller dukker op kort tid efter galakse-kollisionerne.

Som her i Stephans Quintet, hvor 5 galakser ligger meget tæt op ad hinanden, men hvor kun en af dem har fået aktiveret kernen.

LÆS MERE på Swifts hjemmeside