dannelse af planetsystem

Data fra Kepler rumteleskopet som indtil nu har opdaget 1200 exoplaneter, viser at mange at de store klippe-planeter man har fundet sandsynligvis er mislykkede gas-kæmpe planeter.

Hidtil har man ment at planeter dannes ved "kerne akkretion"; Dvs. at de begynder at klumpe sammen og så samler mere og mere materiale sammen om sig indtil de når en planet-masse.

Men med fundene af mange store exoplaneter i de mest umulige afstande fra deres moderstjerner, falder den ellers åbenlyse teori efterhånden lidt fra hinanden.

For en stor gasplanet der dannes tæt på moderstjernen, vil få flået det meste af sin atmosfære af, hvis de dannedes så tæt på moderstjernen. Derfor har planetforskere interesseret sig mere for planeternes baner

Og den nye teori som er foreslået af Sergei Nayakshin fra University of Leicester, går ud på at de istedet samles som gasbobler længere ude i planet-systemerne. Men når gasboblerne falder sammen og begynder at suge mere gas til sig fra den centrale støv- og gasklump om stjernen, mister de momentum og begynder at spirallere ind mod den nydannede stjerne i midten.

Men hvis kernen i denne protoplanetare gas-bobbel ikke har nået at modnes inden den kommer tættere på stjernen, vil stjernens stråling berøve den for de ydre dele af gasboblen, og vil dermed efterlade den faste kerne der findes inde i gas-kæmper, som en klippeplanet, uden de store mængder brint udenom som Jupiter og Saturn fx. har.

Dermed er de faste planeter i virkeligheden mislykkede gas-kæmper.

Udover at forklare de meget stjerne-nære gaskæmpers placering forklarer det også hvordan de indre planeter kan have så rig-holdig en sammensætning, når andre protoplanetare legemer som asteroider har en væsentligt mere simpel kemisk sammensætning