Planeten  ogle-2012-blg-0950lb sammenlignet med Saturn og Neptun Den nyopdagede exoplanet OGLE-2012-BLG-0950Lb som ligger lige uden for "Snelinien" (langt nok væk fra stjernen til at vand vil fryse til is) og som har en størrelse mellem Neptun og Saturn var en overraskelse; For Ifølge teorierne om planetdannelser, skulle mellemstore gasplaneter være sjældne og især så forholdsvist tæt på moderstjernen. Det man kalder "The intermediate giant planet mass gap". Fundet blev gjort ved en metode kaldet 'Micro-lensing' som er en gravitionel linse hvor en enkelt foranliggende stjerne forstørrer billedet fra en bagvedliggende stjerne ellerexoplanet.

Men tilfældigvis var et team astronomer lige blevet færdig med en statistisk analyse af de over 5.000 kendte exoplaneter, som viste at de mellemstore gasplaneter faktisk ikke er så sjældne endda; "Vi var lige ved at afslutte analysen da massemålingen af OGLE-2012- BLG-0950Lb kom ind og den bekræftede vores tolkning af de statistiske data" siger Daisuke Suzuki fra Japan's Institute of Space and Astronautical Science.

Problemet er nemlig at mindre gasplaneter langt ude er svære at opdage med de fleste teknikker, fordi de hver skygger eller rokker ret meget ved moderstjerne. Dermed kan de idag næsten kun opdages ved gravitionelle mikrolinser og dermed bliver de bare svære at finde og ikke nødvendigvis sjældne skriver Keck observatoriet Se WFIRST Exoplanet Mass-measurement Method Finds a Planetary Mass of 39 ± 8 M ⊕ for OGLE-2012-BLG-0950Lb,Astronomical Journal og Microlensing Results Challenge the Core Accretion Runaway Growth Scenario for Gas Giants, Astrophysical Journal