Forskere fra University of Edinburgh har tidligere vist matematisk, hvordan en galaktiske udforsknings-sonde kan opnå meget store hastigheder ved en serie "slynge-manøvrer" om de stjerner de besøger for at få fart, kan udforske hele galaksen. Nu har de udvidet modellen ved at vise at sonder der kan kopiere sig selv fra interstellart materiale, kan sende kopier i alle retninger.

Dermed hævder forskerne Drs. Arwen Nicholson og Duncan H. Forgan samtidigt at vi kan have været besøgt af sådanne små sonder, som endda stadig kan være her - ubemærkede og usynlige for vores teknologi, i kraft af deres lille størrelse.

Formålet med modellen er ikke at lave en 'UFO-teori', men at komme med den mest omkostningseffektive måde at udforske galaksen på. Modellen forklarer bare samtidigt hvorfor vi ikke kan se eventulle besøgende sonder - simpelthen fordi de vil være ret små.

Til gengæld forklarer modellen så det såkaldte "Fermi-paradoks": At hvis liv er almindeligt burde vi have set det for længe siden, så ergo er der nok ikke liv; For det kan altså sagtens have været eller være der aligevel.

KIlde: arXiv