Orange K-stjerner er bedst for liv En ny undersøgelse af forskellige typer stjerners gæstfrihed for liv på exoplaneter, viser at K-stjerner er de bedste at lede efter liv om.

Oprindeligt antog man G-stjerner som Solen, måtte være de ideelle kandidater for dannelsen af liv. Med opdagelsen af en lang række exoplaneter og de sidste årtiers mere detaljerede viden om stjerner fik astronomerne til at kigge efter de røde M-dværgstjerner, fordi de er meget stabile og almindelige.

Men den nye undersøgelse viser at K-stjernerne faktisk er de bedste kandidater af flere gode grunde:
1. De større stjerner som Solen og dem der er større, har alt for mange udbrud som vil være til fare for liv på planeter om den.
2. Men ny viden om de små M-stjerner, viser at de har en voldsom "barndom", som beboelige planeters atmosfære næppe overlever.
3. K-stjerner derimod er lige så rolige og evt. beboelige planeter i en sikrere afstand.
4. K-stjerner udsender mindre UV lys som nedbryder methan i en exo-atmosfære og giver liv bedre mulighed for at udvikle sig.
5. K-stjerner lever et roligt liv i hele deres 15-70 mia. års levetid, så liv har god tid til at udvikle sig.
6. Sidst men ikke mindst vil det være langt lettere at se beboelige planeter om K-stjerner end om G+ stjerner som er meget klarere, eller om M-dværge fordi beboelige exoplaneter vil ligge så tæt på moderstjernen.

Dermed anbefaler forfatterne at man i højere grad fokuserer på K-stjernerne i søgen efter liv skriver NASA