I 1974 sendte menneskeheden det første budskab ud mod stjernerne, i håb om at nogen en dag vil opsnappe det, og siden er der blevet sendt mange andre budskaber. Nu forslår forskere et fælles vedtaget "sprog" at kommunikere på.

Valget af "sprog" handler naturligvis ikke om hvorvidt det skal være engelsk eller kinesisk, men om en matematisk udtryksform, der dels kan skille sig ud fra baggrundsstøjen og dels vil være forståeligt for en hvilken som helst teknisk kultur, som måtte have mulighed for at aflytte det.

Discilplinen at kommunikere med andre som kaldes METI (Messaging to extraterrestrial intelligence) bliver nemlig ikke tilstrækkeligt gennemtænkt, når forskellige forskere rundt om i verden, hver gang konstruerer deres eget "sprog" På billedet her er det NASA's guldplade på Voyager sonden, som i øjeblikket er ved at forlade solsystemet.

Den fælles protokol foreslås offentliggjort på en hjemmeside, hvor alle kan gå ind og skrive budskaber som andre kan læse. Derved kan man få hele internettets brugere til at fejlsøge protokollen.

Kilde: arXiv.org