Venus og Jorden betragtes normalt som søsterplaneter, men fra et geologisk perspektiv er de meget forskellige idet Jorden - som den eneste af de indre planeter - har pladetektonik.

Men Venus overflade ændrer sig alligevel, bare på en anden måde...

Et geologisk studie af Venus fra MIT har vist at Venus's overflade ændrer sig ret meget, taget i betragtning at den ikke har pladebevægelser på samme måde som Jorden.

Peter James, graduate student fra Department of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences, MIT har vist, at Venus overflade rokeres rundt af vulkaner.

Studiet er baseret på billeder og data fra NASA's Magellan mission til Venus, som stoppede i 1996.

James undrede sig over at Magellan dataene tydede på at der ikke var nogen massekoncentrationer under underfladen på Venus, som man ville forvente det af en klippeplanet der hare n tyk størknet skorpe.

Hans undersøgelse støtter en teori om at Venus overflade kun er 500millioner år gammel. Teorien kom frem, efter at Magellans radarbilleder viste en fordeling af kratre der tyder på at den er ret ung.

Teorien om Venus's unge overflade kan enten forklares ved en vedholdende korrosion, at overfladen har været flydende indtil for nylig, eller at den blev oversvømmet af lava ved en enkelthændelse for de 500 millioner år siden.

venus   surface

Mosaic of Venus's surface from the Magellan mission (JPL/NASA)

Og ved at studere de topografiske data og tyngdemålingerne fra Magellan, har Peter James vist at Venus's overflade  regelmæssigt "ommøbleres" af større vulkanudbrud.

Kilde: MIT