Voyager 1 sonden som nu er 18 mia. km fra Solen og befinder sig på kanten af Solsystemet, oplevede i April nogle dramatiske ændringer ...

De forskere der kontrollerer Voyager sonderne har holdt meget nøje øje med målingerne fra sonderne, siden de nåede den afsluttende front (Termination bow) som markerede afslutningen af den del af solsystemet hvor solvinden dominerer, og det istedet er magnetfelterne omkring hele solsystemet der bestemmer

"Voyager 1 kan være måneder eller år fra at forlade solsystemet - vi ved det simpelthen ikke, men ventetiden er meget spændende" siger APL's Stamatios Krimigis, som er principal investigator for Voyager's Low-Energy Charged Particle (LECP) instrument.

"Den mest dramatiske del var hvor hurtigt partiklerne fra Solen forsvandt; Intensiteten faldt med en faktor 1000 .. Vi har aldrig set sådan en ændring før, undtagen da Voyager forlod Jupiters magnetfelt for 34år siden."

Overraskende nok gjorde strålingens retning en stor forskel, hvor dem der bevægede sig langs magnetfeltlinierne forsvandt hurtigere end dem der bevægede sig vinkelret på feltlinierne .

Den mere energi-rige del af strålingen langs magnetfeltlinierne som stammer fra den kosmiske stråling udefra, var mere intens end dem bevægede sig vinkelret på dem. Det skaber en ubalance som danner variationer i strålingen, som viser forskerne ar sonderne stadig er i et område der er kontrolleret af Solen

LECP instrumentet som måler strålingen, drejer sig 360grader rundt i løbet af 192sekunder ved hjælp en lille step-motor. Dermed kan den måle strålingen hele vejen rundt, så forskerne udover strålings-intensiteten også kan skelne retningen.

Voyager 1 nu 18,6mia km ude, mens Voyager 2 som er 15,1 mia km ude endnu ikke har nået denne grænse.

Kilde: John Hopkins University