Solen

Det er ikke mange deep sky teleskoper der også kan fotografere Solen, men ALMA submilimeter radioteleskopet kan!
Dermed har man fået et helt nyt kig på solpletter ved nogle andre bølgelængder end man har set dem i før. "Vi er vant til at se Solen i visuelt lys ... Men for helt at forstå Solen, må vi studere den over hele det elektromagnetiske spektrum, inklusive milimeter ohg submilimeter-delen som ALMA kan observere" siger Tim Bastian fra NRAO.
Kilde: ESO
Solen
Solen har som beklendt en 11 årig solpletcyklus. Og interessant nok står Solen, Venus, Jorden og Jupiter på enm lige række netop hvert 11,07 år. Det er ikke nogen ny observation, men selvom mange har undersøgt den, har ingen kunne kommet med en plausibel årsags-sammenhæng.

Men nu er tyske forskere kommet med en rimelig forklaring; Den ydre solatmosfære har et bælte om sig kaldet det tachocline bælte, hvor Omega-effekten transporterer varme gasser ud i den ydre atmosfære.Men denne proces omfatter også Alpha processen som skaber et bipolt magnetfelt om Solen og som er mindre vel forstået. De tyske forskere mener dermed at planeternes regelmæssige sammenrend om Solen, kan skabe et let træk i dette magnetfelt og dermed med tiden have skabt den 11årige cyklus, som et regelmæssigt let skub til en gynge.

Kilde: Helmholtz Association of German Research Centre/a>
Solformørkelse
I 1715 bemærkede Edmund Halley "en kold vind blæste" under en solformørkelse. Siden har man kunnet konstatere at der faktisk blæser en kold vind under solformørkelser. der har været mange teorier om disse kolde vinde, men nu har engelske forskere fundet at der faktisk er noget om snakken; For under solformørkelsen afkøles jorden pludseligt, som når solen går ned, og det får faktisk vinden til at slækkes, men samtidigt afkøles.

Se Mystery of ‘eclipse wind’ solved after 300 years fra University of Reading

En ny undersøgelse af dynamikken i planetdannelser, viser hvor kaotisk det kan være. En af konklusionerne er at vort solsystem ikke er så gennemsnitligt som vi måske går og tror, fordi vi bla. ikke har nogen større faste planeter - en såkaldt "Super-jord". I samme åndedrag siger de at forklaringen kan være at Solen har opslugt den eller dem.
Se ON THE FORMATION OF SUPER-EARTHS WITH IMPLICATIONS FOR THE SOLAR SYSTEM på arXiv (pdf)
New Horizon sonden
I den indre del af solsystemet er domineres solvinden af soludbrud og magnetisme. I den yderste del af solsystemet kan selv Voyager sonderne stadig mærke solvinden, når de ind imellem sender data hjem.
Men ombord på New Horizon sonden har vSolar Wind Around Pluto (SWAP) instrumentet konstant målt og registreret solvinden i 3 år op til Pluto-passagen i juni. Og SWAP dataene viser at solvinden i det ydre solsystem er en jævn brise, uden spor af soludbrud og andet "ekstremt vejr", som vi oplever det om Jorden. Det skyldes at forskelle i hastigheder udjævner hinanden, når vinden fra soludbrud ikke kan overhale den almindelige solvind og dermed blandes til en uniform jævn Sol-brise.

LÆS MERE på 'New Horizons observed solar wind changes on journey to Pluto' hos SWRI