Solen lige nu

Saturn-månen Phoebe en fejlet planet
Skrevet af Henrik Rosenørn
Fredag, 27. april 2012 13:53
Solsystemet - Saturn

Nye studier af Saturn-månen Phoebe viser at den kun 220km store måne faktisk er en planetisimal - dvs. en byggesten til en planet. Geologiske analyser baseret på spektroskopiske data viser nemlig art den blev dannet kort tid efter Saturn og at den har været meget varm

Konklusionen bygger på at den blev dannet indenfor de første 3mill. år af solsystemets historie. Den er derudover 40% tungere end Saturns øvrige måner. Normalt vil et kun 220km stort legeme være kartoffelformet, fordi dens tyngdekraft ikke er stor nok til at mase den sammen til en kugle. Men selvom det måske ikke ser helt sådan ud på billedte så erd en faktisk stort set kuglerund (bortset fra det store krater).

Et legeme af den størrelse må have være dannet ved en sammnklumpning af mindre legemer kaldet en konglomering. Dermed vil den være porøsmed hulrum imellem.

Men når Phoebe er "klasket sammen" til en kugle og dermed blevet tungere til trods for dens lille størrelse, må det være fordi den har været varmet op - måske endda har en delvist flydende kerne, mener forskerne