comet  C2006P1

Britiske forskere har identificeret en ny kandidat til titlen som den største komett nogensinde: Komet C/2006 P1 McNaught

Dr Geraint Jones fra UCL’s Mullard Space Science Laboratory  har brug data fra ESA/NASA's Ulysses sonde, til at vurdere omfanget af det område forskellige kometer påvirker.

Analysen omfattede bla. magnetometer data fra Ulysses sonden, som viste at gamle chokbølger (Dvs. udover den aktuelt synlige chokbølge) fra kometen breder sig langt ud fra kometen, hvor den bremser solvinden op, så der skabes en sekundær enorm  boble om kometen.

en af de kometer han studerede var C/2006 P1 McNaught som i Januar og February 2007 var den klareste synlige komet de sidste 40år, og som Ulysses passerede. derudover passerede Ulysses også komet Hyakutake i 1996, som havde den hidtidige rekord for den største komethale

comet 2006P1

YUlysses passerede McNaught’s hale af ioniserede gasser, som viste sig at være 1,5AU eller 450millioner km lang!

Dr Jones sagde, “Det var meget vanskeligt at observere komet McNaught’s plasma hale fra afstand,i modsætning til den støvhale, så vi ved ikke hvor lang den kan have været. Men vi ved at Ulysses var 2,5dage om at krydse den ydre (gamle) boble af opbremset solvind der omgav komet Hyakutake. Sammenlignet med det og det 18 utrolige dage  for at passerekomet McNaught. Det viser at kometen ikke bar var spektakulær set fra Jorden, men udgjorde en enorm forhindring for solvinden".

Til sammenligning tog det ESA's Giotto sonde mindre end en time at passerekomet Grigg-Skjellerup i 1992 og egt par timer at passere Halley kometen!

Jones præsenterede igår resultaterne af sin forskning på  RAS National Astronomy Meeting i Glasgow