Komet 2013 A1 bliver ikke noget særligt set fra Jorden, men den er kun 138.000km fra at misse Mars 19 oktober 2014, som dermed forventes at blive bombarderet med små-meteoritter...

Komet 2013 A1 som blev opdaget for et år siden, bliver en rimeligt klar komet set fra Jorden, men kun magnitude 8 - dvs at den kun kan ses i kikkerter - selv helt små kikkerter

Men fra Mars! Ingen komet i historisk tid har passeret så tæt forbi Jorden, så det bliver noget af et show. Selvom Mars-roverne og satellitterne slet ikke er beregnet til at observere lyssvage objekter som en komet, vil de kunne se meget.

Billede af komet Halley fotograferet af ESAs Giotto sonde

Halleys komet fotograferet af ESAs Giotto sonde

Komet 2013 A1 vil passere Mars i en afstand af kun 138.000km. Kometer kommer i mange størrelse og deres koma - dvs. det gas- og støv hoved der omgiver selve kometen, kan variere mellem 10.000km og op til 1 million km! Dermed kan Mars og dermed Mars sonderne ende med at passere lige gennem kometens koma.

Komaen består mest af gasser, men også af en del støv og småsten, så selvom komaen ikke bliver så stor at den vil omfatte Mars under passagen, vil planeten alligevel blive bombarderet af meteoritter.

Mars's tynde atmosfære vil udgøre nogen beskyttelse for roverne på overfladen, som desuden vil være i sikkerhed på den modstående side af planeten halvdelen af tiden. Men Mars-satellitterne vil være forholdsvist udsat, så NASA - og sikkert også ESA - holder nøje øje med kometens halo's udvikling. De kan nå at flytte satellitternes baner, så de ikke ligger lige i skudlinien, ligesom de kan sættes i dvale under selve passagen, for at gøre dem mindre sårbare.

Komet 2013 A1 bliver noget af et show fra Mars, som her er simuleret med programmet SpaceEngine