jets fra overfladen af en komet

Analyser af dataene fra komet Wild2 har afsløret kemiske forbindelser på kometen, som kun kan eksistere i flydende vand. Det ændrer opfattelsen af kometer som bare "snavsede snebolde" og gør dem også bedre værter for interplanetarisk liv

Kometer cirkler i stærkt elliptiske bane om Solen og andre stjerner. Så i den yderste del af deres bane hvor de kan være næsten helt op til et lysår fra Solen, ER de kun snavsede snebolde.

Fundet af kobber-jern-svovl forbindelser (Cubinat) på komet Wild2 er epokegørende på flere punkter:

- For det første kan de kun dannes i flydende vand, så kometen må have været tøet op på et tidspunkt - enten ved Solpassagen eller da kometen blev til.
- For det andet kan Cubinat molekylet ikke overleve temperaturer på over 210oC

Dermed viser fundet at enten tøer kometen lidt op hver gang den er inden for Solens rækkevidde, eller også er Cubinaten dannet ved kometens tilblivelse, som så IKKE har været i et meget varmt miljø. Dermed kan kometen ikke have været dannet inde i den gassky resten af Solsystemet blev skabt i.

Størstedelen af de typer organiske molekyler man har kunnet identificere i rummet er fundet i kometer. Og når der så også er eller har været flydende vand i kometerne, bliver de til endnu bedre kandidater som værter for den såkaldte pan-spermia hypotese, om at livet kan sprede sig i rummet mellem planeterne og endda også mellem stjernerne.

LÆS MERE på Arizona State University