Komet 103P Hartley2 er på mange måder en usædvanlig og spændende komet og specielt dette efterår, hvor den vil i oktober  vil kunne ses med det blotte øje, samtidigt med at den får besøg af Deep Impact sonden!

Kometer består mest af is og sten og er flere km i diameter. De bruger det meste af deres tid langt ude i solsystemet, i den fjerne ende af deres stærkt elliptiske baner. Når de så begynder at bevæge sig ind mod Solen med årtiers eller århundreders mellemrum, bliver de accelereret op af Solens tyngdekraft, så de almindeligvis passerer indenom Solen med hastigheder på omkring 20km/sek!

Men komet 103P/Hartley2 er anderledes ...

En usædvanlig komet
For netop i dette øjeblik suser Komet 103P/Hartley2 ind mod Solen, men i et mere astadigt tempo, fordi den ikke kommer så langt ud i solsystemet. Dens bane er også lidt usædvanlig, idet den hverken kommer ret tæt på Solen, eller nær så langt ud i solsystemet som de andre kometer

Hartley2 er en lille kortperiodisk komet: Den er kun 600meter i diameter og passerer ind om Solen med 6,5 år mellemrum. Når den er tættest på Solen er den mere end 160mill km fra Solen og kommer dermed ikke engang inden for Jordens bane. Det betyder også at den til trods for sin lille størrelse forventes at kunne overleve omkring 100passager af Solen, før den er helt opløst.

Det betyder også at den normalt ikke er noget særligt iøjefaldende skue på himlen

MEN ved denne passage, kommer den ret tæt på Jorden SAMTIDIGT med at den er tættest på Solen; Dvs. at den næsten strejfer Jordens bane 20 oktober, i en afstand af "kun" 18 millioner km fra Jorden. Så til trods for dens lille størrelse bliver den alligevel ret klar og vil kunne ses med det blotte øje med en magnitude på 5; Dvs. lige så klar som andromeda galaksen.

Deep Impact sonden besøger Hartley2 d. 3 nov.
I 1996 sendte NASA en sonde til komet Temple2, som den bombarderede med en "impactor" for at grave sig lidt ned i overfladen.

Men selve Deep Impact sonden fløj videre og skal nu genbruges ved mødet med komet Hartley2, som den vil passere i en afstand af 700km d. 3 november.

Så vi kommer nok til at høre en del mere om Hartley2 senere på efteråret.

Se Komet Hartley2 før din nabo!
Hartley2 kan allerede nu ses på nattehimlen, hvor den kan ses højt på østhorisonten tidligt om aftenen og højere i syd senere på natten. Lige nu er den dog 10'ende magnitude, hvilket vil sige at man skal have et teleskop for at se den.

I september hvor den vil vokse fra de nuværende 10ende magnitude til magnitude 7 sidst på måneden, står mellem Pegasus og Cassiopeja.

I Oktober når den kommer tættere på Jorden er den tydelig nok til at se i en lille håndkikkert og senere også med det blotte øje. Når vi kommer tættere på får den også mere fart på nattehimlen, så den bevæger sig hurtigere gennem Cassiopeja, ind i Perseus og videre til Auriga.

103P søgekort