Kometer

I løbet af de godt 2 år Rosetta sonden fulgtes med komet 67P da den rundede Solen, afslørede den mange udbrud fra- og ændringer på overfladen af kometen. En ny artikel i Nature, har analyseret disse, og viser sammenhænge mellem komet-udbrud og jordskred, revner og meget andet.
Se Kollapset klippevæg afslører komet-indre, Rosetta fanger komet-udbrud og < ahref="http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta/Before_and_after_unique_changes_spotted_on_Rosetta_s_comet" target="new">Unique changes spotted on comet
Komet ovejoy
Astronomer har de seneste år erkendt at Jorden er blevet beriget med vand fra kometer i det tidlige solsystem. Men fordi kometers vand har en højere andel Deuterium ("tungt vand"), mener man det kun kan være dele af vores vand der stammer fra kometer.
Men nye sammenligniger af andelen af tungt vand (D-H forholdet) i komet Lovejoy før og efter dens passage om Solen, viser at D-H forholdet ændrede sig kraftigt i løbet af passagen.
Dermed er det muligt at større dele af Jordens vand kom fra kometerne.

LÆS Possible Change in Water ‘Fingerprint’ of Comet fra NASA
Enorm komet revet i stykker af den hvide dværg WD 1425+540
Et hold astronomer som har studeret den hvide dværg WD 1425+540, som ligger 170 lysår herfra i stjernebilledet Bootes.Under studierne af den fandt de beviser for at et stort objekt med en kemisk sammensætning der minder meget om Halleys komet, er ved at falde ned på den kompakte dværg-stjernerest. Nitrogen er et af de stoffer som er unikt for kometer, og det er første gang man har set Nitrogenlinier fra en hvid dværg. Eftersom hvide dværge er meget små tunge stjerner, er kometen givetvis blevet revet itu og spredt udenom den hvide dværg, så stjernens lys skinne igennem resterne af dem.
Se big brother of Halley’s Comet ripped apart by white dwarf fra ESA
NEOWISE finder 2 nye kometer
NEOWISE har fundet 2 nye kometer: Komet C/2016 U1 NEOWISE, som er tættest på Jorden 16 januar og kan ses på den sydøstlige himmel (men ret lavt fra Danmark), og 2016 WF9. 2016 WF9 har en 4½ årig bane om Solen, der tager den ud til Jupiter og ind til lige indenfor Jordens bane. 2016 WF9 er dermed en "mellemting" mellem en asteroide og en "rigtig" komet.
Rumteleskop WISE fandt ikke mindre end 34.000 asteroider i løbet af dens første infrarøde kortlægning af himlen!

Kilde: NEOWISE Mission Spies One Comet, Maybe Two
Komet 67Ps overflade fra Rosetta
Rosetta sonden ramte sidste måned ned i komet 67P/Churyumov–Gerasimenko. Dens sidste data blev modtaget i Garching 30/9 11:19:37 GMT. Eftersom den var 720mio km fra Jorden, betød det at den ramte kometen 40 minutter tidligere – kl.10:39.
ESA offentliggjorde forleden dens sidste billede af overfladen, som ESA har beregnet må være taget fra en højde af 20m over overfladen.
På vej ned målte den mængden af vanddampe der dampede fra den kolde komet. På baggrund af målingerne hatr RESA beregnet at den afgiver hvad der svarer til 2 spiseskefulde vand/sekund. Da den var tættest på Solen og dermed havde sin største hale af vanddampe, afgav den hvad der svarer til 2 badekarfulde vand/sekund. Derudover registrerede den også en stigning i små støvpartikler (mm-cm størrelse) da den nærmede sig. Temperaturen varierede fra -110-170'C, men det skyldes nok mest skyggebvirkninger over overfladen. Der var ikke nogen vlsentlig forskel i kemisk sammensæltning at spore, på vej ned gennem haloen