Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 37 gæster online
Banner
Jordens istider kan skyldes nærliggende supernovaer
Skrevet af Henrik Rosenørn
Tirsdag, 24. april 2012 21:18
Solsystemet - Jorden

Geologiske spor af en supernova for 500mio år siden

Geologiske og astronomiske undersøgelse af bla. den danske professor Henrik Svensmark fra National Space Institute, DTU har afsløret tydelige spor efter en nærliggende supernova, der kan have haft indflydelse på livets udvikling på Jorden

Svensmarks undersøgelse af den særlige isotop 13C i CO2 i geologiske lag, som menes at stamme fra tung kosmisk stråling, har nemlig afsløret en voldsom stigning for ca. 250mio år siden

Geologiske spor af en supernova for 500mio år siden

Disse variationer finder Svensmark stemmer ganske godt overens med istiderne på Jorden som det ses i grafen herunder, hor istiderne er plottet ind i linien øverst. Dermed støtter han astrofysikren Shapley's 70år gamle teori om at istiderne kan skyldes skiftende interstellare forhold, efterhånden som somsystemet har passeret mælkevejens galaksearme.

Galaksearmene er nemlig chok- og tyngdebølger der forplanter sig gennem det stjernepopulationen, og som dermed skaber en bølge af stjernedannelser og dermed også hyppigere supernovaer.

Kilde: Pressemeddelelse og en artikel fra DTU