det baltiske hav

Europæiske forskere har fundet at variationer i Jordens atmosfæriske CO2 indhold for 40 millioner år siden var tæt forbundet med variationer i de globale temperaturer.

Hollandske og britiske forskere har fundet en meget tæt sammenhæng mellem variationer i Jordens atmosfæres CO2 indhold og kortvarige variationer i det globale klima.

Analysen er lavet ved at analysere forskellige carbon isotoper i fossile alger. Carbon isotoperne varierer nemlig afhængigt af hvilke forhold de er dannet under, når de indgår i den fotosyntese der omsætter CO2 til ilt i havene.

Den periode de undersøgte strakte sig over den såkaldte MECO-periode (MiddleEocene Climatic Optimum) som forløb fra 56 til 34 millioner år siden.  Og de fandt at der var en meget tæt sammenhæng mellem temperaturvariationerne og en fordobling af det atmosfæriske CO2-indhold, som forløb over en periode på 400.000år