Jordens magnetfelt

Nye modeller af Jordens magnetfelt viser at det er langt mere kompliceret end den typiske sammenligning med en almindelig magnetstangs magnetfelt

Jordens magnetfelt dannes af en fast kerne som er omgivet af et tykt lag flydende magma. Men hvis man kunne slukke for kernen, ville der stadig gå 20 000år inden Jordens magnetfelt forsvandt, sådan som man kan se det er sket på Mars

"Vi vil gerne have at vores 'Turbulens-model' gengiver den dynamik vi har kunnet observere i de større sammenhænge, sådan at vi kan have tillid til at de kan give et rigtigt svar når vi bruger dem"  siger professor Bruce Buffett fra UC Berkeley’s Department of Earth and Planetary Science. "Men modellerne er stadig langt fra at være realistiske.. Jeg har en mistanke om at vi indtil nu har fået de rette svar af forkerte årsager" fortsætter han.

Jordens magnetfelt

"Turbulens modellen" går ud fra - som illustrationen viser - at magnetfeltet ikke kun dannes af kernen, men også af de øvre lag. Dermed bliver Jordens magnetflet langt mindre enkelt at gennemskue og eftergøre i computermodeller, når man skal kende samtlige større magmadepoter og vide hvad deres rolle er. Oveni det formes magnetfeltet også af Solvinden.

Buffet mener med andre ord, at den nuværende forståelse af magnetfelter kan være helt galt på den, selvom man får de rette svar i de større sammenhænge. derfor arbejde han og andre forskere ihærdigt på at analysere Jordens tyngdefelt, magnetosfære og magnetfelt