KBOLangt ude i solsystemet på den andne side af Neptun ligger Kuiper bæltet, som uberørte  byggerester efter dannelsen af planeterne.

De er studeret efter alle kunstens regler på nær een: Ganske almindelige okkultationer

Indtil nu har astronomerne ledt efter og studeret Kuiper Bælte Objekter (KBO) med teleskoper, rumteleskoper og spektroskoper.

Men fordi de er så langt ude i solsystemet er det begrænset hvor meget information man kan få ud af dem på den måde.

Derfor vil astronomer fra MIT nu tage "gammeldags" metoder i brug, og lave en koordineret overvågning af KPO'er når de formørker stjerner i baggrunden.

For ved at tage tid på formørkelserne fra forskellige steder på Jorden, kan man få et billede af hvordan "skyggen" som KBO'en har kastet på jorden ser ud og dermed få et tværsnit af Kuiper bælte asteroiderne.

Det er en god gammeldags metode man tidligere brugte på de indre asteroider, og som amatører stadig bruger idag.

Det er især KBO'en 55636 som man vil studere på dne måde. Man har beregnet dens bane de næste 5 år, og har dermed kunnet se, hvornår den den komer ind foran stjerner i baggrunden. For ligesom alt andet i universet roterer KBO'erne også. Og ved at tegne flere tværsnit af den når den okkulterer stjerner, kan man få et komplet 3D billede af hvordan den ser ud.

Og når man allerede kender dens overflade sammensætning fra spektrograferne, og har kunnet beregne deres masse, kan man ved at måle deres diameter og form også beregne vægtfylden og overfladen lysreflektivitet,