24 april 1990 sendte rumfærgeopsendelsen STS-131 Hubble i et lavt kredsløb om Jorden. Og den blev hurtigt verdens mest berømte observatorium, som ændrede verdens opfattelse af universet.

Nu 20år og 3 reparationer senere kan Hubble fejre sin fødselsdag med nye øjne!

Hubble revolutionerede astronomien efter den kom i drift. På det tidspunkt var verdens største teleskoper kun 5-6m store, CCD'er forbeholdt små områder af himlen som man ville studere i dybere sort-hvide detaljer og internettet var kun i sin vorden.

pillars of creation fra 1995Og sammen med internettet har Hubbles billeder revolutioneret verdensbefolkningens billede af universet, såvel som af astronomerne. Bevares vi er stadig nørdede, men nu er vi det i farver, rumskibe og flotte billeder!

I 1995 tog Hubble en mosaik af et område i Eta Carina tågen, der hurtigt blev kendt som "Pillars of Cfreation", dr er vist her til højre Idag med det nye HWFC3 kamera, kan den ikke bare tage det samme område i eet billede, men også i infrarødt, som de to "jubilæumsbilleder" af samme område herunder viser.

Mystic Mountain of Eta Carina
De nye Hubble-version af de berømte  "Pillars of creation"; Credit ESA

Hver af disse "Pillars" er 3 lysår lange. De er skabt af solvindende fra et par nydannede kæmpestjerner, der ligger lidt over dette billedes synsfelt. De voldsomme interstellare vinde fra de nye stjerner er ved at blæse området rent for gasser, men i toppen af hver søjle skygger en protostellar tågeklump for vindende og dækker for et kølvand af støv og gasser som ses som tårnene her.  De holder dog ikke længe - sikkert kun  nogle tusinde år - før stjernerne i deres andre også spreder dem.

Og dette er kun et par af de 30.000billeder Hubble har taget i sin 20år, og indtil den får lov at dø, når den s afløser James Webb bliver sendt op i 2015.

Hubblæe rumteleskopet har et 2,4m RC spejlteleskop, mens James Webb får et ikke mindre end 8m stort spejl og en CCD der sikkert vil være lige så meget bedre end HWFC3, som den er bedre end HWFC2 var