Rumteleskoper

Voyager 1 vækket til live Voyager 1 sonden som blev opsendt i 1977, blev i torsdags vækket til med en kursjustering . Med kursjusteringen er dens solpaneler rettet mere præcist mod Solen og hovedantennen mod Jorden, så signalet den får lidt mere strøm og signalet lidt tydeligere. Dermed håber NASA at kunne forlænge dens mission yderligere 2 år.

Voyager sonden passerede i sommers Heliospausen og er nu i det interstellare rum, 140AU eller 22 mia. km fra Solen. Det var reservemotorerne der blev brugt til justeringen som kaldes en "trajectory correction maneuver," eller TCM. Sidst de var i brug var i 1980 - 37år siden!
Voyager 1 Fires Up Thrusters After 37 Years fra NASA

I 2022 vil ESA opsende Jupiter Icy Moons Explorer (Juice) for at afdække Jupiters isdækkede måner Ganymede, Europa og Callisto når den ankommer til Jupitersystemet i 2029. Derfortestede ESA Icy Moon radaren som er en 16m lang antenne, der skal kunne se ned gennem månernes kilometer tykke iskapper.
Voygare 1 og Voyager 2 sonderne
Voyager sonderne fejrer disse dage 40års jubilæum, siden deres opsendelse i 1977
Voyager 2 blev opsendt 20 august 1977
Voyager 1 blev opsendt 5 september 1977
De er nu over 17 mia km ude i rummet, og lyset/radiosignalerne fra dem er næsten 20 timer om at nå Jorden!
På vej ud gennem solsystemet, passerede og fotograferede de en hel parade af planeter, inklusive Jupiter og dens måner, Saturn, Uranus og Neptun.
Se The Farthest Operating Spacecraft, Voyagers 1 and 2, Still Exploring 40 Years Later
mDOTDe fleste exoplaneter er fundet når de passerer ind foran moderstjernen og formørker den.
Men det er kun en indirekte observation af exoplaneten. Derfor har forskere fra Stanford University designet "et dobbelt rumteleskop", som vil kunne lave sin egen formørkelse af stjernen