Operationen af phoenix ladnerNASA's Phoenix Mars Lander er sluttet efter et sidste forsøg på kontakt med den. Samtidigt viser billeder fra rummet skader på landeren

"Phoenix sonden har fuldført sin mission og overskrede sin planlagte levetid. Men selvom missionen er overstået, fortsætter analyserne af informationerne fra dens videnskabelige undersøgelser i lang tid endnu" siger Fuk Li, manager på NASA's Mars Exploration Program ved NASA's JPL

Sidste uge fløj Mars Odyssey orbiteren over Phoenix's landingsstedet 61gange, under et sidste forsøg på at gen-etablere kontakten med sonden

site 61 times during a final attempt to communicate with the lander. No transmission from the lander was detected. Phoenix also did not communicate during 150 flights in three earlier listening campaigns this year.

Phoenix sonden var beregnet til at skulle fungere i 3 måneder, men holdt ud i 2 måneder længere end planlagt. Phoenix var ikke beregnet til at overleve det lange kolde vintermørke på Mars's nordpol, der lige som Jordens nordpol ligger i konstant mørke i hele vinterhalvåret.

Billederne herover som viser Phoenix taget med High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) kameraet på MRO sonden, viser hvordan dens skygge har ændret sig fra 2008 til 2010. Det er især den venstre  side af sonden - dvs. dens ene solpanel - der ikke længere kaster skygge og dermed sandsynligvis er "brudt sammen".

"Før- og efter billederneer dramatisk forskellige. Landeren virker mindre, hvilket kun delvist kan forklares ved at  de er kamufleret af støv" siger Michael Mellon fra University of Colorado, et science team member for både Phoenix og  HiRISE.

Kilde: Phoeix's hjemmeside hos  NASA