Print
Parent Category: Rumfart
Category: Civil rumfart
ESA rum kommandocentral
Det private Europæiske selskab Airbus som nok mest er kendt for deres fly, laver også satellitter og deltager i Ariane-raketprogrammet. De har lavet og står for driften af ESA's European Data Relay System (EDRS) som er med laserlinks, leverer 1.000x så høje datahastigheder som traditionel radiodata. EDRS er derfor blevet døbt “SpaceDataHighway”!.
Ved en præsentation forleden demonstrerede ESA, hvordan man med EDRS links til geostationære satellitter som et eksempel, kan følge skibstrafikken realtime, for at identificere skibe og søge efter olieudslip i deres kølvand, for at fange de syndere som skyller tankene ud til havs

Men når man på den måde kan lukke rumdata ud på internettet, giver man potentielt også internettet adgang til satellitterne. Nok bla derfor har man arbejdet på at kryptere satellit kommunikationen ved et eksperiment kaldet "CryptIC". Problemet med at kryptere satellitforbindelser har hidtil været at kosmisk stråling ind imellem korrumperer datainformationer og dermed kan få computerne til at glemme nøglen. Derfor tester CryptIC eksperimentet 2metoder til at overkomme dette problem - enten ved at få computeren til lynhurtigt at genetablere data og krypteringskoden fra redundante systemer, eller ved at få den krypterede forbindelse til at gen-udveksle nøglen skriver ESA. CryptIC er baseret på en lille billig 10x10x10cm Cubesat, med en standard Rasperry som er medbragt og udsendt fra ISS.