• Direkte foto af ung exoplanet

Det er for første gang lykkedes at tage et direkte billede af en helt ung exoplanet, med ESOs VLT

SE MERE
  • Fund af det manglende stof

Man har i årtier ledt efter mørkt stof, men mangler faktisk at redegøre for de sidste 30% af almindeligt stof. Det er nu fundet mellem galakserne!

SE MERE
  • Fund af triple-planeter om ung stjerne

ALMA submilimeter radioteleskoperne har taget dette fantastisk detaljerede billede af 3 unge nye planeter i støvskyerne om stjernen HD 163296

Asteroide sendt i eksil

Analyser af Kuiperbælte-asteroiden 2004EW95, viser at den har et stort kulstofindhold, og dermed sandsynligvis stammer fra det indre solsystem

Glødende gasser om neutronstjerne

En ukendt røntgenkilde i vores nabogalakse, er blevet identificeret som en neutronstjerne i centrum af en nyopdaget gaståge

• Stjerne passerede Solsystemt for 70.000år siden

For 70.000år siden passerede en lille rød dværgstjerne meget tæt på Solsystemet. Nye analyser af 340 kometbaner understøtter fundet fra 2015.

SE MERE

Småplaneter: Et legeme i kredsløb om Solen, der er mindre end en planet, men stor nok til at være rund.
Afstand fra Solen: Typisk placeret enten omkring Asteroide- eller Kuiperbælterne
Diameter:
600-2.000km.
Atmosfære: ja; Nogle af dem har atmosfære
Måner: ja flere af dem - bla. Pluto -har et par måner

Bill: Pluto

__________________________________

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!