Fundet af supernovaen SN 2013cu har vist sig at være en "smoking gun" for studiet af Wolf-Rayet stjerner. Sn2013cu blev nemlig takket være automatiske robotteleskoper, observeret kun 5,7timer efter den eksploderede, så man kunne identificere den præcise stjerne der eksploderede.

"Dette er en rygende pistil, Der er første gang vi direkte kan udpege hvilken type Wolf-Rayet stjerne der eksploedere og hvilken tlags type 2b supernova den endte i." siger Peter Nugent fra Berkely Lab. "Det er fprfriskende at vi nu kan véd at Wolf-Rayet stjerner er skyd i denne specille type supernovaer - i hvert fald nogle gange"

Stjerner lever i en balance mellem at falde sammen pga tyngdekraften og blive splittet pga kermereaktioerne i kernen. Når der ikke længere er brændstog lokalt i kernen, falder den sammen, så kernen kun bliverholdt oppe af atomkernerns magnetiske kræfter, Og når trtkket bliver fr stort for dem også falder den sammen og eksploderer i en supernova. Derefter overdøver eksplosionen fuldstændigt solvindende og al viden om den forudgående stjerne forsvinder.

Men med SN 2013cu var vi heldige, fordi man nåede at få den information med .skriver forskerne.

Kilder: Lawrence Berkeley National Laboratory og Nature