• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

Saturns natside - mosaik Cassinis sidste farvel
NADSA har samlet en mosaik af nogle af de sidste billeder fra Cassini-sonden, og har lavet denne sidste mosaik af Saturns natside. I 1999 da samlede de på samme måde en mosaik af Voyager sondens sidste Saturnbilleder. Cassini sonden som blev opsendt i 1997, kredsede om Saturn fra 2004 til 15 sep 2017, hvor den blev sendt ned i Saturn hvor den brændte op.
Billedet her er en mosaik af 42 billeder; Gør jer selv den tjeneste at se den fulde udgave ved at klikke på billedet, for ... Vow!
Kilde: Cassini Image Mosaic: A Farewell to Saturn fra NASA

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!