• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

SE MERE
Planetariske forskere fra University College Dublin, University of Cambridge og University of Nantes, har fundet en sjælden "Esker" på Mars; En kløft fyldt med sedimenter ved Mars's ækvator.
En Esker er en smeltevandskanal man som regel finder under gletchere på Jorden. Det er kanaler der dannes af smeltevand fra glecthere som efter vandet er væk, fyldes med sedimenter- grus og sten. Og det er netop en sådan meget tydelig Esker de har fundet. "Det er almindeligt antaget at gletchere på mellem-breddegrader på Mars altid har været for kolde til at danne smeltevand, fordi temperaturerne på Mars er -55'C. Men vores studie viser at underjordisk vulkansk aktivitet og varme fra isens bevægelser, kan have skabt isolere is-afsmeltninger under nogle af gletcherne" siger PhD forskeren Frances Butcher og fortsætter ".. gletcherne kan have beskyttet liv fra farlig stråling og have skabt beboelige oaser"
Se"..Evidence forGeothermal Controls upon Recent Basal Melting" fra Open University, UK, Harvard mfl

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!