• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

komet 67P/Churyumov-Gerasimenko ingredienser
I en artikel fra Max Planck Geselschaft har et par forskere der har studeret komet 67P/Churyumov-Gerasimenko som ESAs Rosetta sonde kredsede om, publiceret en detaljeret liste over kometens sammensætning.Og listen indeholder 2 overraskelser:
1.For det første har komet 67P en meget høj andel af organiske forbindelser (kulstofforbindelser; Altså langtfra liv, men forudsætninger for det), idet næsten halvdelen af kometens overflade består dem.
2. Den anden halvdel består af uhydrede klipper. Det mener de skyldes at den har været permanent frosset og dermed ikke tidligere har været inde at runde Solen; Det gør den til en såkaldt "oprindelig komet", som altså er en frossen udgave af det Solsystemet blev dannet af. Altså en lille interplanetarisk tidskapsel!

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!