• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

SE MERE

9 Oktober opdagede Pan STARRS1 teleskopet på Hawai en asteroide eller komet med en usædvanlig bane, som viste at den kom fra det interstellare rum på vej gennem Solsystemet. Den blev døbt 1I/2017 U1 ('Oumuamua). Da den blev opdaget havde den allerede passeret Solen og var på vej ud i det interstellare rum igen med en hastighed af 95.000km/t, så astronomerne måtte handle hurtigt for at observere den. Analyser af dens bane har vist har vist at Oumuamua kom fra et sted i retning af Vega stjernen i Lyra, selvom Vega var et andet sted på himlen, da den passerede dens nuværende position for 300.000år siden.
Den adskiller sig fra vores egne asteroider/kometer på flere måder;
Den er meget aflang og ca 400m lang.
Den har et meget højt metalindhold og indeholder ikke meget vand,
Dens overflade er meget mørk og rødlig, som følge af korrosion af kosmisk stråling

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!