• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

SE MERE
Mælkevejens haloStudier af stjerneklumper i Mælkevejens halo, har identificeret nogle af Mælkevejens ældste stjerner.
Dr Wei-Chun Jao fra Georgia State University studerede disse ydre stjerners baner og viste, at hvis deres radiale hastighed er mere 200km/s, ,kan de ikke stamme fra Mælkevejens indre og må dermed være meget gamle. Deres alder har han så verificeret ved at måle deres masse, klarhed og metalindhold, som støtter antagelsen om at de er op mod 6-9 milliarder år gamle; Dvs betydeligt ældre end Solen.

Stjernerne - hvoraf nogle er dobbeltstjerner, ligger op til 200 lysår fra os udenfor Mælkevejens plan og dermed altså i haloen. De 200 lysår skal sammenlignes med at vi normalt regner 80lysår for "Solens nabolag".

En af hans pointer er at når stjernerne er 3 mia. år ældre end Solen, kan liv også have udviklet sig meget længere og være meget mere avanceret.
Kilde: Georgia State University

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!