Spektret af 'Van Maanens stjerne' som tydeligt viser kalcium ioner
Verden så meget anderledes ud for 100år, da Edwin Hubble studerede stjerner i Andromeda galaksen, og viste at de var meget længere væk end noget andet i vores egen galakse og at universet dermed var meget større end Mælkevejen.
Dengang drømte man ikke om at man nogensinde ville se exoplaneter, men ikke desto mindre kunne man se dem. Da astronomen Van Maan en i 1917 studerede 'Van Maanens stjerne' fandt han at det var en meget lyssvag støvet F-stjerne, som han fandt bevægede sig svagt i forhold til baggrundsstjernern.
I virkeligheden var det han så en hvid dværg, omgivet af en støvskive og med en stor planet om sig, som fik den til at rokke. Og med på hans fotografiske spektre, var også tydelige Kalcium-ion linjer, som astronomer i dag regner for en klar indikation af exoplaneter. Det var et 100år gammelt bevis på en exoplanet, som lå gemt i et støvet arkiv på Mount wilson observatoriet, sammen med 1/4 million andre billeder!
Se mere på "Overlooked Treasure: The First Evidence of Exoplanets" fra NASA

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!