• Hutige gasstrømme

Galaksen er omringet af kolde gasser.Men de skyerne gennemstrømmes af hurtige strømme, og nye kortlægninger afslører deres oprindelse

• ESO overgår Hubble

ESO har overgået Hubble rumteleskopet medderes nye MUSE instrument, og fundet 57 galakser i HDF som end ikke Hubble kunne se

• Ross 128b; Jordens søsterplanet

Langvarige studier af exoplaneten Ross 128b, viser at den ligner Jorden meget og ligger om en ideel rolig stjerne

Proxima Centauri omgivet af støvbælte

Undersøgelser af vores nærmeste nabostjerne som har flere potentielt beboelige planeter, viser at den er omgivet af et koldt støvbælte

• Danskere finder Freon40 i rummet

Selvom Freon40 ikke nødvendigvis betyder liv er det stærk biomarkør som viser at der kan kommer liv

• Gammel stjerne blæser bobler

En tynd skal af gasser, om en gammel kold stjerne viser at den i en kort tid for kun 2700år siden, pustede gasser ud som en ung stjerne!

• Beboelig jordlignende exoplanet

Forskere har fundet en exoplanet som en den hidtil mest lovende kandidat at lede efter liv på

SE MERE
NGC4631 HvalgalaksenObservationer af NGC4631 (hval-galaksen), 25 millioner lysår fra Jorden, med Subaru teleskopet på Mauna Kea, har identificeret 11 dværggalakser i galaksen halo, og 2 strømme af stjerner. Det er især disse "tidevandsstrømme af stjerner" og deres sammenhæng med dværggalakserne der er interessant.

For de fleste galakser er omgivet af en sky af gasser, støv og stjerner, kaldet "galaksehaloer" og man har især haft svært ved at redegøre for de forholdsvist mange stjerner i haloerne, udfra teorier om løsrevne stjerner fra modergalaksens indre.

For ved at sammenligne metalindholdet i den ene strøm kaldet NordVest strømmen, har de fundet en sammenhæng mellem dem. Men lige så interessant, har de fundet en dværggalakse indeni strømmen. Deres analyser viser at den skjulte dværggalakses og hovedgalaksens fælles tyngdefelter er nok til at suge stjerner ud af den ydre minigalakse, når de sammen er kommet tæt på hovedgalaksen. Derved bidrager de til

Kilde: Tohoku University hjemmeside

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!