• Total Måneformørkelse 27 juli

27/7 er vi så heldige at kunne se en total måneformørkelse fra Danmark. Den er begyndt når Månen står op i øst 21.15 og er mørkest 22.21

SE MERE
  • Direkte foto af ung exoplanet

Det er for første gang lykkedes at tage et direkte billede af en helt ung exoplanet, med ESOs VLT

SE MERE
  • Fund af det manglende stof

Man har i årtier ledt efter mørkt stof, men mangler faktisk at redegøre for de sidste 30% af almindeligt stof. Det er nu fundet mellem galakserne!

SE MERE
  • Fund af triple-planeter om ung stjerne

ALMA submilimeter radioteleskoperne har taget dette fantastisk detaljerede billede af 3 unge nye planeter i støvskyerne om stjernen HD 163296

Asteroide sendt i eksil

Analyser af Kuiperbælte-asteroiden 2004EW95, viser at den har et stort kulstofindhold, og dermed sandsynligvis stammer fra det indre solsystem

Glødende gasser om neutronstjerne

En ukendt røntgenkilde i vores nabogalakse, er blevet identificeret som en neutronstjerne i centrum af en nyopdaget gaståge

• Stjerne passerede Solsystemt for 70.000år siden

For 70.000år siden passerede en lille rød dværgstjerne meget tæt på Solsystemet. Nye analyser af 340 kometbaner understøtter fundet fra 2015.

SE MERE
saltvands-gejsere fra Saturnmånen EnceladusForskere fra Tyskland, USA mfl har undersøgt bakteriers evne til at overleve i ekstrem kulde. Ved at udsætte bakterier for forskellige svovl-, magnesium, Calcium og perchlorat forbindelser som man kan finde på Mars, Enceladus, Europa og Pluto, kunne bakterierne overleve ved temperaturer ned til -30grader C.
Især var det overraskende at perchlorat har den virkning, fordi det ved normale temperaturer er giftigt i lidt større mængder, men ved de lave temperaturer bliver det mindre giftigt og virker som antifrostvæske.

Der er naturligvis forskel på overlevelse og vækst, men med fundene af flydende saltvand og tunge organiske molekyler på Enceladus, giver fundene fornyet håb om at man kan finde liv der, skriver NASA Astrobiologi magasin

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!