saltvands-gejsere fra Saturnmånen EnceladusForskere fra Tyskland, USA mfl har undersøgt bakteriers evne til at overleve i ekstrem kulde. Ved at udsætte bakterier for forskellige svovl-, magnesium, Calcium og perchlorat forbindelser som man kan finde på Mars, Enceladus, Europa og Pluto, kunne bakterierne overleve ved temperaturer ned til -30grader C.
Især var det overraskende at perchlorat har den virkning, fordi det ved normale temperaturer er giftigt i lidt større mængder, men ved de lave temperaturer bliver det mindre giftigt og virker som antifrostvæske.

Der er naturligvis forskel på overlevelse og vækst, men med fundene af flydende saltvand og tunge organiske molekyler på Enceladus, giver fundene fornyet håb om at man kan finde liv der, skriver NASA Astrobiologi magasin

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!