Undersøgelser af den lille åbne hob NGC1980 i Oriontågen, afslører at den ikke er en del af Orion-tågen. Oriontågen ligger i en anden del af den galaksearm Solen befinder sig i, og NGC1980 ligger så mellem os og Orion-armen.

Årsagen til undersøgelsen af hoben var, at nye billeder med ESA infrarøde Herschel rumteleskop, afslørede en ret tæt støvsky i tågekomplekset omkring hoben, som det ses i billedet th. Men hvis hoben lå i selve Oriontågen burde den dermed være i alt fald delvist gemt i tågen.

Det er ikke helt ligetil at afstands-bestemme stjerner på den afstand præcist nok til at kunne sige hvordan den ligger i forhold til tågen. Så for at stedbestemme den, fotograferede de røntgen baggrund-strålingen omkring stjernerne og kunne se af den lavere intensitet omkring dem, at de ligger for sig selv.

Derudover har de så også kunne se af de infrarøde fotos af området, at der ligger en ret tæt støvsky i Oriontågen.

På dette kort over Mælkevejen fra NAOJ ses Solen lidt under Mælklevejens centrum, og Orion komplekset lige under den:

LÆS MERE på CFHT