Dobbeltstjerneparret PSR B1259–63/LS 2883 og deres røntgen-blop Dobbeltstjerneparret PSR B1259–63/LS 2883 er ikke en helt almindelig dobbeltstjerne, men består af en pulsar (en hurtigt-roterende neutronstjerne) og en blå O9.5Ve-stjerne kaldet LS 2883, som roterer om hinanden hvert 3,4 år. Med den lange rotationsperiode er stjernerne så langt fra hinanden at der ikke er noget direkte materiale-flow mellem de to stjerner.

Observationer over 7år - dvs 2 af stjerneparrets rotationscykler, har identificeret klumper af røntgen-udsendende materiale der fjerner sig med 10% af lysets hastighed fra dobbeltstjerneparret. Den første gasklumps lysstyrke aftog med afstanden til dobbeltstjernen,mens den anden blussede op flere gange, skriver forskerne på arxiv.org/abs/1903.00781
Klumpernes hastighed aftog ikke i den tid de kunne observeres, hvilket viser at der ikke er støv eller gasser omkring dobbeltstjerneparret. Forskerne mener at klumperne er en blanding af materiale fra den blå stjernes solvind, blandet med tilsvarende "pulsar-vind" fra PSR B1259–63.