Solen lige nu

Overraskende fund i kuglehob
Skrevet af Henrik Rosenørn
Torsdag, 04. oktober 2012 11:26
Astronomi - Stjerner

Da et hold astronomer undersøgte en røntgenkilde i kuglehoben M22 i håbet om at finde et sjældent mellemklasse sort hul, fik de en overraskelse: I stedet for et større hul fandt de 2 sorte huller tæt på hinanden i den tætpakkede stjernehob.

Rundt omkring i galakserne findes talrige mindre sorte huller som stammer fra en eller to store stjerner der er kollapset og evt endt sammen. I den anden ende af skalaen finder man de supermassive sorte hulle ri galaksernes centre der indeholder millioner af solmasser.

Men der burde være sorte huller der stammer fra hundreder af stjerner - de er bare sjældne.

Og netop de store kuglehobe, hvor hundredetusinder af stjerner (Her M13. Foto: astronomibladet) burde være oplagte steder at finde sådanne mellemklasse sorte huller, fordi stjernerne ligge så tæt at de burde have held til at sluge nogle nabostjerner.

Sorte huller er tunge og tunge legemer synker "til bunds" eller rettere ender i tyngdecentret. Og derfor siger teorien at der kun burde være ét sort hul der overlever og evt. opsluger andre sorte huller i kuglehobe. Og da kuglehobene er meget gamle - op til 13 mia. år - må de have fundet til hvile i ret permanente baner og strukturer, så sandsynligheden for at finde ustabile baner burde være meget tæt på nul

Så det var en stor overraskelse da de fandt to sorte huller i kuglehoben M22.

Kilde: National Radio Astronomy Observatory (NRAO)

(04.10.2012 (15:44:52))
vedr. foto af kuglehob Yes No NåhJa, bare lige for god ordens skyld: Er det viste foto af en kuglehob virkelig M13?? Det er da vist M3 ;-) ??

Bedste hilsen frta Mogens B
Henrik (04.10.2012 (16:49:38))
M13 Yes No Hej Mogens

Nej det er M13: Jeg havde ikke lige noget billede af M22.
Normalt ser man bare M13 flankeret af de 2 nabostjerner, men dette billede er udsnitsforstørret, så de ikke er med
Gravatar
Mogens B (04.10.2012 (17:07:25))
M13 Yes No OK Henrik, når du nu insisterer; så tog jeg fejl, sorry.

Mogens B