Stjernedannelsesrater vs stjernestørrelser
Man har i hundrede år vidst at der er en sammenhæng mellem størrelsen af de galaktiske skyer som danner stjerner og stjernernes størrelse; Jo større stjernedannende skyer, desto større stjerner.
De sidste årtier har man i midlertidigt fået meget mere viden om stjernedannelsesrater - altså hvor hurtigt og hyppigt stjerner dannes og har også her fundet sammenhænge.

Men en ny undersøgelse har undersøgt sammenhængen mellem stjernedannelseshastigheden og størrelsen af stjerner, lige fra de største stjernedannelser til små lokale hobe og har overraskende fundet en universel sammenhæng mellem hastighed og størrelse!.

Dermed har de knyttet et bånd mellem små og store stjernedannelser, som viser at det er de samme processer der styrer hvordan skyerne falder sammen og ikke så meget de galaktiske forhold - magnetfelter og lignende.

Forskerne mener dermed at sammenhængen er lige omvendt af hvad man hidtil har troet og vil lave nye tests for at underbygger teorien, skriver de i Astronomy and Astrophysics