Kuglehoben M4 i Skorpionen

Analyser af stjernerne i kuglehoben M4 i Scorpius tæt på den klare røde stjerne Antares, har ført til et overraskende fund: En gammel stjerne fuld af tunge grundstoffer og især Litium, som ellers normalt nedbrydes i stjerner.

Et nyt billede fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den spektakulære kuglehob Messier 4. Denne kugle af titusinder af ældgamle stjerner er en af de nærmeste og mest studerede kuglehobe, og nylige undersøgelser har vist, at en af dens stjerner har mærkelige og uventede egenskaber. Den kender tilsyneladende hemmeligheden bag evig ungdom.

Der kredser mere end 150 kuglehobe omkring Mælkevejen.De er lige så gamle som selve Mælkevejen og indeholder kun gamle stjerner. En af de tætteste på Jorden er hoben Messier 4 (NGC 6121) i stjernebilledet Skorpionen, som kan ses i selv en håndkikkert tæt på den klare røde stjerne Antares.

Kuglehoben M4 i Skorpionen

Dette nye billede af hoben fra Wide Field Imager (WFI) på MPG/ESO 2,2mr teleskopet på ESOs La Silla-observatorium, afslører mange flere af hobens titusinder af stjerner og viser hoben mod Mælkevejens rige baggrund.

Astronomer har også studeret mange af hobens stjerner individuelt med instrumenter på ESOs VLT. Ved at brede lyset fra stjernerne ud i dets forskellige farver, kan de bestemme stjernernes kemiske sammensætning og deres aldre.

Nye resultater for stjernerne i Messier 4 har overrasket forskerne. Stjernerne i kuglehobe er gamle og derfor forventes de ikke at være rige på tungere grundstoffer. Dette er hvad der er fundet, men en af stjernerne i en nylig kortlægning viser sig at have meget mere af det sjældne lette grundstof litium end forventet. Kilden til dette litium er mystisk. Normalt ødelægges dette grundstof gradvist over milliarder af år af en stjernes liv, men denne ene stjerne blandt tusinder ser ud til at kende hemmeligheden bag evig ungdom. Den har enten på en eller anden måde formået at bevare sit oprindelige litium, eller har fundet en måde til at berige sig selv med frisklavet litium.

Dette WFI-billede viser et vidvinkelbillede af hoben og dens righoldige omgivelser. Et supplerende og meget detaljeret billede af netop dette centrale område fra det kredsende NASA/ESA Rumteleskop Hubble blev også udgivet i denne uge som en del af Hubbles ugens billede-serie.

Kilde: ESO