Mens galaksecentrene domineres af enorme sorte huller, ligger der spredte små sorte huller rundt om i galakseskiven. Men der burde også være mellemstore sorte huller som er dannet af- eller har slugt mange stjerner - men hvor er de?

De store sorte huller er lette at se i røntgenspektret, når gasser accelereres op, inden de suges ind mod det sorte hul.

De små sorte "stellare" huller som de kaldes fordi de typisk er rester efter en enkelt stor stjerne, er derimod ret svære at se, fordi de som regel har slugt det meste omkring sig, og der dermed ikke er mere der suges ind.

Og det samme burde gælde mange af de mellemstore sorte huller, selvom de burde være mere tilbøjelige til at suge stof ind fra omgivelserne end de små stellare, og dermed burde være relativt lettere at finde.

Men man har fundet enkelte klare røntgenkilder i andre galakser som kan være eksempler på de efterlyste mellemstore sorte huller - bla. i M10. De kaldes ULS (ultraluminous X-ray kilder)

En ny undersøgelse af data fra NASA's NuSTAR røntgen rumteleskop, har identificeret et hidtil overset ULS i galaksen NGC1313, kun 17 mio. lysår fra Jorden (Se billedet).

Kilde: NASA's NuStar