sort hul dobbeltstjernesystemet MWC656

Galaksen burde myldre med "små" stellare sorte huller, men man har hidtil kun  fundet nogle håndfulde af dem. Nu er det lykkedes spanske astronomer at finde et lille sort, selvom det ikke udsender røntgenstråling, som vi normalt plejer at kigge efter for at finde dem.

Sorte huller kan ikke ses direkte, men man kan se røntgen-stråling fra dem, når materiale opsluges i dem. Nu har spanske astronomer for første gang fundet et sort hul der ikke udsender røntgen stråling. Dermed kan de være langt mere almindelige end vi normalt

Be-stjerner er store blå stjerner der roterer meget hurtigt - helt op til 1 million km/timen på overfladen. Man kender en del Be stjerner, så selv om det lyder eksotiske er de ikke så usædvanlige.

Normalt udsender de ikke røntgenstråling, men i 2010 opfangede rumteleskoper et lille røntgenglimt fra Be-stjernen MWC 656.

Siden har astronomer fulgt den interesseret, men har ikke kunnet gense glimtet. Imidlertidigt kunne de se sat den rykker betragteligt i sin bane, som om den havde en stor men usynlig dobbeltstjerne-nabo.

sort hul dobbeltstjernesystemet MWC656

Studierne af den afslørede af der er en dobbeltstjerne, og målingerne af massen afslørede også at den er så tung at det må være et sort hul.

Grunden til at det sorte hul ikke kans ses, er at den ligger for langt fra MWC 656 til at sluge masse direkte ra den.

Men fordi MWC 656 roterer så hurtigt, slynges der masse ud far den, så der er dannet en skive af gasser omkring den. Og når det sorte hul så kommer tættest på i sin bane, opsluges en lille mængde gasser fra denne skive.

Og det var et sådan lille "måltid" man så i 2010.

MWC 656b som det sorte hul burde hedde kan derfor være et fremragende studie af et ellers usynligt sort hul, for at se om man kan finde andre måder at finde dem på, end røntgen-strålingen.

Kilder: arXiv og Universet de Barcelone