Lille sort hul i et dobbeltstjernesystem
Udover de centrale supermassive sorte huller, er sorte huller rester efter kernen i store stjerner der er faldet sammen i en supernovaeksplosion. De er altid 5-15 x solens masse, selvom man de sidste år også har fundet sorte huller på 25-50x solmasser, som kan stamme fra flere stjerner. Mindre stjerner der eksploderer, ender som neutronstjerner som vejer 1,4 - 2,1 solmasser; Det er en teoretisk begrænsning kaldet Chandrasekhar grænsen der afgør det; Hvis de er lettere bliver de kun til hvide dværge og hvis de er tungere bliver de til sorte huller.

Men de nylige fund af større sorte huller har fået forskere til at lede efter om der også kunne findes mindre sorte huller i gabet mellem 2,1 solmassers neutronstjerner og 5 solmassers sorte huller