Den kugleformede stjernehob NGC3601 Kugleformede stjernehobe er enorme kugler, som indeholder titusinder af stjerner. Man finder dem i kredsløb om de fleste galakser. Det er nogle af de ældste stjernesystemer i Universet - de stammer helt tilbage til den gang galakserne begyndte at vokse og udvikle sig. I øjeblikket kender vi mere end 150 af dem, som hører til vores egen galakse, Mælkevejen.

Sammenhængen imellem sorte huller og kugleformede stjernehobe er vigtig, men noget af et mysterium. Disse kuglehobe er store og tunge og meget gamle, og derfor formoder man, at de i tidens løb har dannet masser af sorte huller med masser som stjernerne - det er sket ved at tunge stjerner er eksploderet og derefter kollapset til sorte huller

Et internationalt forskerhold har fundet ud af, at en af stjernerne i NGC 3201 opfører sig meget underligt. Stjernen bliver kastet frem og tilbage med hastigheder på adskillige hundrede tusinde kilometer i timen, og med en regelmæssighed, som gentager sig hvert 167 døgn.

Hovedforfatter til en ny videnskabelig artikel Benjamin Giesers (Georg-August-Universität Göttingen, Tyskland) undrer sig over stjernens opførsel: "Den kredser omkring noget, som er fuldstændig usynligt, og som vejer mere end fire gang mere end Solen - det kan kun være et sort hul! Det er det første, som er fundet i en kuglehob udelukkende ved at observere tyngdekraftspåvirkningen fra det sorte hul."

ESOs instrument MUSE giver astronomerne en helt enestående mulighed for at måle bevægelserne for tusinder af fjerne stjerner på een og samme tid. I denne omgang har forskerholdet for første gang været i stand til at finde et inaktive sort hul i hjertet af kuglehoben - det vil sige et sort hul, som ikke guffer stof i sig, og som ikke er omgivet af en lysende skive af gas. Massen for det sorte hul er beregnet ud fra bevægelsen for en stjerne, som er fanget af den enorme tyngdekraft [5].

Ud fra observationerne ser det ud til, at stjernen vejer omkring 0,8x Solens masse, og massen for den usynlige modpart er 4,36x end Solens - så det er næsten helt sikkert et sort hul.

For nyligt er der fundet kilder til radio- og røntgenstråling i kuglehobe, og desuden blev der i 2016 fundet tyngdekraftsbølger fra sammensmeltningen af to sorte huller, som hver for sig vejede nogenlunde som en stjerne. Det viser, at disse forholdsvis små sorte huller kan være mere almindelige i de kugleformede stjernehobe end hidtil antaget.

Giesers slutter: "Indtil for nyligt antog vi, at næsten alle sorte huller ville forsvinde fra kuglehobene i løbet af kort tid, og at dobbeltsystemer som dette her ikke burde eksistere! Men vi har helt klart taget fejl - opdagelsen her er den første direkte detektion af tyngdekraftspåvirkningerne fra et sort hul i denne størrelse i en kuglehob. Det vil hjælpe med til at vi bedre kan forstå dannelsen af kugleformede stjernehobe, og også hvordan sorte hulle og binære systemer udvikler sig - noget, som er altafgørende for at forstå kilderne til tyngdekraftsbølger."