Observationer lavet med ESOs VLT sammen med to andre teleskoper har fundet en ny kandidat til titlen som den koldeste, kendte stjerne: En brun dværg i et dobbeltsystem, som ikke er varmere end en frisklavet kop te - eller en større planet

Dette objekt er køligt nok til at krydse den diffuse linje, der adskiller kolde stjerner fra store, varme planeter.

Brune dværge er i bund og grund mislykkede stjerner: De er ikke tunge nok til, at deres tyngdekraft kan starte de kernereaktioner, der får stjerner til at lyse. Den nyligt opdagede brune dværg, der kaldes CFBDSIR 1458+10B, er det lyssvageste medlem af et dobbeltsystem af brune dværge, der befinder sig kun 75 lysår fra Jorden..

Den effektive X-shooter-spektograf på ESO’s Very Large Telescope (VLT) er brugt til at vise, at det sammensatte objekt er meget koldt set ud fra standarden for brune dværge. ”Vi var meget begejstrede for at se, at dette objekt har så lav en temperatur, men vi havde aldrig gættet, at det ville vise sig at være et dobbeltsystem med en endnu mere interessant og endnu koldere komponent,” siger Philippe Delorme fra Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble (DNRS/Université Joseph Fourier), en af medforfatterne til den videnskabelige artikel, som beskriver disse nye målinger. CFBDSIR 1458+10 er den koldeste brune dværg, der endnu er opdaget.

Den lyssvageste af de to brune dværge har nu fået bestemt sin temperatur til omkring 100 grader Celsius, hvilket svarer til vands kogepunkt og er ikke meget anderledes end det indvendige af en sauna.”Ved sådanne temperaturer forventer vi, at den brune dværg har egenskaber, der adskiller sig fra tidligere kendte brune dværge og i stedet har egenskaber, der ligger tæt op af de store exoplaneters – den kan endda have vandskyer i sin atmosfære,” siger Michael Liu fra Institute for Astronomy på University of Hawaii, som er hovedforfatter på den videnskabelige artikel. ”Faktisk forventer jeg, at når vi i den nære fremtid begynder at tage billeder af gaskæmper omkring sollignende stjerner, vil mange af dem ligne CFBDSIR 1458+10B.”

Billede af brun dværg-stjerne

At afdække hemmelighederne ved dette unikke objekt krævede den kombinerede styrke af tre forskellige teleskoper. CFBDSIR 1458+10 blev først opdaget som dobbeltsystem ved brug af det adaptive optiske system Laser Guide Star (LGS) på Keck II-teleskopet i Hawaii. Liu og hans kolleger gjorde herefter brug af Canada-France-Hawaii-teleskopet, også i Hawaii, for at bestemme afstanden til den brune dværg-duo ved hjælp af et infrarødt kamera. Endelig blev ESO’s VLT brugt til at studere objektets infrarøde spektrum og måle dets temperatur.

Jagten på kølige objekter er et meget varmt astronomisk forskningstema. Rumteleskopet Spitzer har for nylig identificeret to andre meget lyssvage objekter, som også er kandidater til titlen som den køligste kendte brune dværg, selv om deres temperaturer ikke er blevet målt så præcist. Fremtidige observationer vil give bedre mulighed for at bedømme, hvordan disse objekter kan sammenlignes med CFBDSIR 1458+10B. Liu og hans kolleger planlægger at undersøge CFBDSIR 1458+10B igen for bedre at kunne bedømme dens egenskaber og begynde at kortlægge dobbeltsystemets omløb, der efter 10 år med målinger skulle give astronomerne mulighed for at bestemme dobbeltsystemets masse.

Kilde: ESO